Episodul 9. Planificarea învățării: mai puțin stres, mai mult succes

Spune-le și altora

Planificarea învățării este cea mai bună soluție pentru reducerea stresului și îmbunătățirea rezultatelor. Ți se întâmplă să îți dai seama că deja e seară și nu ai terminat de învățat sau de făcut o temă pentru următoarea zi? Sau că planul tău de a studia azi s-a dus pe apa sâmbetei pentru că deja e seară și încă nu ai început? Haide să vedem cum poți să ții evidența activităților de învățare astfel încât să faci tot ce trebuie la timp fără să fii stresat.

Ascultă episodul

Planificarea învățării și stresul

În episodul anterior am discutat despre câteva principii de care este important să ții cont când îți planifici activitățile de învățare. În acest episod vreau să mergem mai departe și să discutăm în detaliu cum să ții evidența activităților de învățare și cum să le planifici astfel încât să faci tot ce trebuie la timp, fără a fi stresat.
 
O mare parte a stresului legat de învățare ține de lipsa unui plan clar. Deci lucrul cel mai important de care avem nevoie este un plan. De multe ori nu știm de unde să începem cu activitățile de învățare. Pentru că amânăm să facem ceea ce trebuie, activitățile se adună. Ajungem să le facem în seara dinainte de a preda o lucrare sau de a da un test. Pentru că acest timp e prea scurt, stresul e extrem de mare.
 
O soluție pentru această problemă este să avem un sistem cu care să ținem evidența a tot ceea ce trebuie să facem legat de învățare. Și, desigur, este important să nu lăsăm ceva pe ultima sută de metri, ci să facem lucrurile din timp. Având lista tuturor lucrurilor pe care trebuie să le facem, putem să le planificăm cu suficient timp înainte de termenul limită, pentru a nu fi stresați. În acest mod putem să scăpăm de cel puțin o parte a stresului legat de învățare. 
 
Pentru a ține evidența tutoror activităților de învățare ai nevoie de un calendar sau o agendă și de un caiet. Vom face ca totul să fie foarte simplu. Poți folosi și aplicații pe computer sau telefon. Gestionarea activităților va fi asemănătoare cu ce vom face când folosim un caiet și un calendar. 

Tipuri de activități de învățare

Înainte să vedem cum să ținem evidența și cum să planificăm activitățile de învățare, să stabilim ce fel de activități de învățare putem să avem.
 

Învățarea propriu zisă a lecțiilor

Este o activitate care, de cele mai multe ori presupune mai multe sesiuni de studiu. Durata și modul de desfășurare a acestor sesiuni de studiu depind de metodele de învățare pe care le folosești. Dar, după cum am discutat în episodul 4, repetarea spațiată este una dintre cele mai eficiente metode. Însă, ai nevoie să începi să studiezi cu suficient timp înainte de examen sau de test pentru a avea timp să și repeți ceea ce ai învățat.

 
Ținerea evidenței unei astfel de activități presupune să facem o listă cu toate lecțiile sau subiectele de învățare pe care trebuie să le știm pentru test sau examen. Dar cea mai importantă parte este notarea datei examenului sau testului în calendar.
 

Teme periodice/ săptămânale

Un alt tip de activități de învățare împlică realizarea unor teme periodice. Chiar și când înveți singur o limbă străină ai nevoie să realizezi exerciții. Același lucru se întâmplă dacă vrei să înveți un limbaj de programare.
 

Proiecte

Uneori în loc de teme periodice avem de realizat proiecte mai mari. Este important să notăm în calendar termenul de predare al acestor lucrări.

Ținerea evidenței activităților de învățare

Calendar

Până acum am discutat că avem de notat în calendar termenele limită pentru teste sau examene și pentru proiectele mai mari, care necesită mai multe sesiuni de studiu. Și avem de făcut liste cu subiectele de învățat pentru teste sau examene și temele periodice. Să vedem cum facem acest lucru.
 
Când afli data pentru un test sau un examen, notează acea dată în calendar. Procedează la fel când afli termenul de predare al unui proiect mai mare. Dacă folosești un calendar electronic, poți face acest lucru pentru toate activitățile de învățare. Dar dacă folosești un calendar sau o agendă de hârtie, vom nota în calendar doar testele și proiectele.

Liste cu activități de învățare

În caiet, creează o listă pentru fiecare materie sau curs. Două-trei pagini sunt suficiente pentru fiecare listă, pentru că atunci când nu mai ai spațiu, creezi lista din nou, notând doar lucrurile din listă care sunt active, nu și cele pe care le-ai terminat. 
 
Ce notezi în această listă? Tipul activității, numele și data predării temei sau data până la care trebuie să înveți ceva. De exemplu: de învățat, structura celulei, 11.12.2020 sau temă matematică, problemele 7-10 de la pagina 115, 02.12.2020.
 
În cazul testelor este bine să creezi o listă separată pentru fiecare test, în care notezi toate subiectele pe care trebuie să le înveți pentru acel test. 
 
La început poate fi un pic mai greu, dar este bine să înveți să apreciezi cât timp îți ia realizarea fiecărei activități de învățare. Pentru activitățile care au nevoie de mai multe zile, notează în fața lor un semn care să te ajute  să vezi rapid acest lucru. De exemplu, poți nota o steluță sau plus și câte zile crezi că îți trebuie pentru a realiza acea activitate.
 
Dacă ai de scris o lucrare, e mult mai ușor să realizezi acest lucru pe părți în zile diferite. Nu îți propune să faci totul într-o zi pentru că va fi foarte dificil. Vei fi stresat, va dura mai mult decât apreciezi și îți va da tot programul peste cap. Foarte probabil nu vei termina tot și poate nu vei ajunge să termini nici alte lucruri planificate pentru acea zi.
 
E mult mai bine să împarți o lucrare pe părți mai mici: documentarea, crearea unui plan și a unei liste cu ce vei include în fiecare parte, scrierea lucrării, verificarea lucrării. Dacă pe ziua dinaintea predării îți rămâne să faci doar verificarea… nu e mult mai ușor și mai puțin stresant?
 
În fiecare zi, când ai ceva nou de învățat sau rezolvat, notează lucrurile în lista corespunzătoare. Astfel, am îndeplinit prima parte a planului… să ținem evidența a tot ceea ce avem de făcut.

Planificarea activităților de învățare

Pasul doi este să planificăm când vom face aceste lucruri… și este nevoie să facem asta cu suficient timp înainte, astfel încât să nu ne trezim că avem un proiect mai mare de făcut în seara dinaintea predării lui.

Planul săptămânii

Alege o zi din săptămână în care să faci planul… poate vineri după amiza este cel mai bine, pentru că dacă ai ceva de terminat pentru luni, ai timp să termini. Ia calendarul și vezi ce teste sau proiecte sunt programate pentru următoarele două săptămâni. Este important să te uiți la următoarele două săptămâni, nu doar la una, pentru că uneori ai nevoie de mai multe zile în care să lucrezi la un proiect mai mare sau să înveți pentru un test sau un examen.
 
Pe următoarea pagină liberă a caietului, notează datele săptămânii care urmează, de exemplu 9-15 Noiembrie 2020. Apoi Scrie „Teste și proiecte” și notează dedesubt lista testelor și proiectelor care apar în calendar în următoarele două săptămâni.
 
Sub acestea scrie „De învățat și teme”. Verifică lista fiecărei discipline și notează fiecare lucru pe care trebuie să îl faci în acea săptămână. Nu te speria dacă lista este mai lungă. Este mult mai bine să știi cu ce te confrunți, ca să te poți pregăti. Dacă vrei să nu mai fii stresat de tot ce trebuie să faci, de faptul că s-ar putea să uiți ceva, sau să nu ai timp să faci tot… crearea acestor liste este necesară.
 
Lasă spațiu în lista săptămânii pentru temele care se vor adăuga pe parcurs… acele teme pe care le primești de pe o zi pe alta dacă ești în școală.

Planul zilei

În fiecare zi, verifică lista săptămânii și notează care sunt lucrurile pe care vrei să le faci în acea zi. Nu uita de testele și proiectele pentru care trebuie să lucrezi mai multe zile. Crează o listă cu activitățile din acea zi, punând la început pe primele trei, care sunt cele mai importante și cărora trebuie să le aloci mai multă atenție sau timp. 
 
Odată ce ai terminat o activitate din listă, poți să o bifezi în toate listele în care apare: lista zilnică, cea a săptămânii și cea a disciplinei sau a testului.
 
Poate la început ți se pare mai ciudat, sau nu îți vine să faci atâtea liste… poți începe cu calendarul și lista zilei. Dar te asigur că pentru liniștea ta, merită să îți formezi acest obicei.
 
Și eu am fost la fel ca majoritatea în școală… și amânam lucrurile până în ultimul moment. Stresul era atât de mare!… Nu știu dacă știi cum e să îți fie atât de încordat stomacul încât să te doară. Odată ce am început să mă organizez mai bine și să văd câte de puțin stresant e să faci lucrurile din timp… nu mai vreau să ajung la acel stres. 
 
Fac tot posibilul pentru a mă organiza încât să termin la timp. Foarte rar ajung să mă stresez că se apropie termenul limită și nu am terminat ceva. De obicei îmi propun să termin cu 1-2 zile mai repde. Dacă ajung pe ultima sută de metri, de cele mai multe ori se datorează faptului că nu a depins de mine să termin ceva… sau că altcineva mi-a încurcat programul.
 
Pot fi zile în care nu reușești să termini tot ce ți-ai propus. Transferă activitățile rămase pe ziua următoare, dacă sunt lucruri pe care le poți face atunci. Dacă nu, modifică data până la care îți propui să le termini în lista cu disciplina și în lista săptămânii. Le vei programa din nou când le vine rândul.

Cele mai importante activități de învățare

Când stabilești ce ai de făcut în fiecare zi, este bine să identifici care sunt cele mai importante trei lucruri pe care să le faci pentru a avea de câștigat pe termen lung. Știu că nu e ușor să faci acest lucru. 
 
Dacă dacă îți formezi obiceiul de a te întreba: „Este acest lucru cel mai important pentru dezvoltarea mea ca om, pentru munca pe care o voi depune și pentru succesul meu?” îți vei forma un obicei care îți va fi de folos pentru toată viața. Vei învăța să te concentrezi pe ce este mai important, nu pe ce este urgent sau pare important pentru că profesorul e puțin de speriat și ți-e teamă să nu te certe.
 
Acordă prioritate activităților mai importante. Acestea pot lua mai mult timp sau au nevoie de mai mult efort.

Reducerea stresului: planificarea activităților de învățare

Pentru a scăpa de stresul de a face ceva pe ultima sută de metri, secretul este planificarea săptămânală și împărțirea activităților mari pe bucăți mici. Dacă în fiecare săptămână ținem evidența a ceea ce trebuie să facem, nu vom fi surpinși de o lucrare mare pe care trebuie să o predăm a doua zi, sau de un test pentru care avem mult de învățat.

Puncte de acțiune

Punctul de acțiune al acestui episod este să îți notezi în calendar toate testele și proiectele mai mari pe care le ai de pregătit în următoarele două săptămâni. De asemenea, ia un caiet gol și începe să creezi listele pentru materii și pentru săptămâna actuală. Dacă încă nu ai teme sau subiecte de învățat la o materie, lasă spațiu gol. Le vei nota pe măsură ce apar.

Începe cu pași mici dar zilnici, și vei ajunge departe. Amintește-ți că uneori poți să greșești. E un lucru normal. Corectează ce poți și mergi mai departe, încercând să nu repeți aceeași greșeală.
 
Până data viitoare, începe să ții evidența a ceea ce ai de învățat și planifică în fiecare zi ce ai de făcut. Dacă la un moment dat nu știi cum să aplici cele de mai sus la situația ta, poți să îmi scrii la adresa de contact.

Unde ne mai găsești online: