28Oct 2020 by Anca
Vrei să nu mai fii stresat că nu ai timp să înveți sau să îți faci temele? Află care sunt cele mai importante lucruri de știut despre managementul timpului de învățare.
Indiferent dacă ești elev, student sau lucrezi deja, probabil simți uneori că nu ai timp într-o zi să faci tot ce trebuie să faci. Mai mult chiar, poate se întâmplă să uiți să-ți faci o temă sau să înveți ceva pentru următorul curs. În acest episod discutăm despre cum să ne organizăm mai bine învățarea pentru a termina ce avem de făcut la timp.
Ascultă episodul
Managementul timpului de învățare – o provocare a tuturor
Managementul timpului [de învățare] și organizarea activităților este un lucru dificil pentru majoritatea oamenilor, indiferent de vârstă sau profesie. Cu cât înveți aceste lucruri mai repede, cu atât îți va fi mai ușor și la școală și în viața profesională.
Dar vreau să te avertizez de la început că nu există o metodă sau o rețetă perfectă. De asta e și greu pentru cineva să stăpânească 100% organizarea activităților și gestionarea timpului. Există principii de care să ții cont, există metode pe care să le folosești… Dar cum le aplici va depinde de experiența ta de viață, de lucrurile pe care le consideri importante la un moment dat și de efortul pe care ești dispus să îl investești.
Înainte să învăț despre lucrurile despre care îți voi spune în acest episod, viața mea era o listă lungă cu lucruri de făcut, care nu se mai termina niciodată. Stresul era atât de mare, încât în timp ce lucram la o activitate din listă, în loc să mă concentrez pe ce făceam, mă gândeam la următoarele zece lucruri din listă. Și senzația că fug contra timpului și starea de tensiune erau copleștioare!… cine vrea să trăiască așa?
Haide să vedem care sunt câteva lucruri care m-au ajutat să depășesc această situație. Le voi lua pe rând, dar pentru că sunt multe de spus, nu voi ajunge să le abordez în profunzime. În acest episod, vreau să îți faci o imagine de ansamblu și să ai un punct de pornire. Despre unele lucruri vom discuta în episoadele următoare mai pe larg. Altele, aștept să îmi scrii, dacă vrei să le discutăm mai în profunzime.
Managementul timpului de învățare – principul 1: Timpul este cea mai prețioasă resursă
Primul lucru pe care vreau să îl înțelegi este că timpul este cea mai prețioasă resursă. Dacă l-ai irosit nu-l mai poți primi înapoi, nici cu bani, nici cu orice alt lucru de valoare.
Aceasta înseamnă că trebuie să ai grijă cum îți folosești timpul. Nu înseamnă că trebuie să îți folosești timpul lucrând într-una. Este foarte important să îți aloci timp pentru odihnă. După muncă intensă este nevoie de recuperare. Sportivii știu cel mai bine acest lucru. Nu pot să depună efort într-una fără a se odihni.
A folosi timpul inteligent înseamnă a ști când să muncești și când să te odihnești. Înseamnă să știi când ai nevoie să te odihnești și ce trebuie să faci pentru a te odihni. Și eu am crezut cândva că a mă uita la televizor sau a naviga pe internet fără niciun scop înseamnă să mă odihnesc. Însă de multe ori nu simțeam că m-am odihnit… Și e normal, creierul nostru primește o grămadă de informații în acest timp, nu se odihnește.
Eu am constat că uneori, și doar faptul că închid ochii, și creierul nu mai primește semnalele care vin de la ochi, poate să fie odihnitor. Un mod în care mă odihnesc eu este să ascult o muzică relaxantă cu ochii închiși… sau chiar să ațipesc când sunt foarte obosită.
Nu îți spun să faci și tu la fel, ci să găsești modalitățile care te ajută să te odihnești cu adevărat. Pentru tine poate fi să te plimbi într-un parc liniștit sau să stai pe o bancă și să privești cum curge un râu.
Ce este important să îți amintești de la acest punct este că timpul este cea mai prețioasă resursă. Folosește-l la fel de înțelept pentru a lucra, pentru a te distra sau pentru a te odihni.
Managementul timpului de învățare – principul 2: Când spui DA la ceva, spui NU la altceva.
Apropo de valoarea timpului, un alt lucru pe care l-am învățat a fost că atunci când spui DA la ceva, spui NU la altceva. Când am auzit prima dată acest lucru într-un interviu cu Chris Ducker, a fost ca și când aș fi avut o revelație.
Nu prea ne gândim la acest lucru, dar este exact ce se întâmplă. Când avem un timp limitat, putem face un număr limitat de lucruri. Dacă aleg să lucrez la acest episod, nu pot să îmi încep următorul proiect de cusut la care doream să lucrez în acest weekend… sau voi avea mai puțin timp pentru acel proiect și va dura mai multe weekend-uri.
Nu vreau să îți atrag atenția asupra unui lucru atât de evident ca și cum tu nu ai putea observa acest lucru. Probabil ai constatat și tu că atunci când spui DA la ceva, spui NU la altceva. Dar vreau să fii conștient de acest lucru. Când îți dai seama că nu mai ai timp să faci ceva ce îți doreai, vreau să fii conștient că la un moment dat ai ales să faci altceva.
Dacă ai greșit, să știi că e normal. Nu te învinovății prea mult. Reține care a fost greșeala și încearcă să nu o repeți data viitoare. Viața e o permanentă aventură, care nu știm ce direcție va lua. De multe ori greșim. Ce trebuie să facem este să înțelegem unde am greșit și să încercăm să corectăm ce putem și să facem mai bine data viitoare.
Managementul timpului de învățare – principul 3: Principiul lui Pareto
Înainte de a ne referi specific la activitățile de învățare vreau să mai discutăm un lucru care se aplică la toate activitățile din viață. Se numește principiul lui Pareto.
Acest principiu vine din economie, dar îl întâlnești în majoritatea materialelor care se referă la managementul timpului. Acest principiu spune că 20% din activitățile pe care le faci, îți aduc 80% din beneficii. Și invers, 80% din activități îți aduc 20% din beneficii.
Cum se aplică acest lucru în viață și la învățare?
În primul rând, știm că nu putem să facem toate lucrurile din listă pentru că mai tot timpul vrem sau trebuie să facem mai multe lucruri decât pot intra în 24 de ore. Trebuie să alegem cu grijă la ce spunem DA și la ce spunem NU. Conform acestui principiu, ar trebui să ne gândim tot timpul când alegem ce să facem, care sunt acele activități care ne aduc cele mai multe beneficii?
Știu că acest lucru s-ar putea să supere unii profesori, pentru că fiecare crede că materia lui este cea mai importantă. Dar dacă ne gândim cum să aplicăm Principiul lui Pareto în școală, trebuie să ne gândim, care discipline ne ajută să ne atingem scopurile de învățare mai mult?
De exemplu, dacă ești în liceu… la final ai de dat un bacalaureat. Probabil că cel mai mare câștig este să iei acest examen cu o notă cât mai mare. Deci ar trebui să aloci 80% din timp pentru materiile de bacalaureat și cele care sunt pasiunile tale. Iar pentru celelalte vei aloca 20% din timp… nu zero. Dar ai un număr limitat de ore și de resurse fizice și psihice. Dacă solicitările sunt prea mari, atunci va trebui să alegi la ce spui DA și la ce spui NU.
Dacă ești în facultate, este important să afli care materii au mai multe credite, sau care materii îți sunt necesare pentru ce îți propui să lucrezi după terminarea școlii și să îți concentrezi 80% din resurse pe acestea. Nu zic să le ignori pe celelalte, ci să îți folosești inteligent resursele de timp și energie.
Același lucru se aplică atunci când lucrezi. După cum spuneam, nu există o rețetă perfectă sau o formulă pe care să o folosim. Dar vom ajunge mult mai departe și mai ușor, dacă ne concentrăm eforturile acolo unde contează.
Organizarea activităților și managementul timpului de învățare
Și acum să vorbim despre cum să ne organizăm activitățile de învățare.
Avem nevoie de un sistem de urmărire a activităților legate de învățare. Adică avem nevoie să notăm undeva tot ce trebuie să facem pentru a învăța… materiale de studiat, teme de realizat… tot ce ține de învățare.
Poți nota pe un caiet sau într-o agendă, sau poți folosi un sistem electronic. Dar pentru început un caiet poate fi suficient… nu trebuie să ne blocăm în tehnologie.
Dacă ai de învățat pentru un singur curs e simplu… trebuie să știi toate subiectele pe care le ai de învățat la acel curs pentru examen și activitățile sau temele pe care să le realizezi.
Dacă ești în școală sau în facultate, ar fi util să ai o listă pentru fiecare materie. Notează în lista pentru fiecare materie ce ai de învățat sau de rezolvat ca temă. Este util să notezi în listă activitatea și data până la care trebuie să înveți sau să rezolvi tema.
La sfârșitul unei săptămâni fă o listă pentru săptămâna următoare cu tot ce trebuie să înveți și să rezolvi ca teme. Uneori temele se vor adăuga pe parcursul săptămânii.
Apoi, în fiecare zi, stabilește care sunt cele mai importante lucruri de care să te ocupi. Dacă alegi cu grijă, ținând cont de principiul lui Pareto, rezolvând cele mai importante trei teme, vei fi făcut lucrurile care îți vor aduce 80% dintre beneficii.
Nu înseamnă că dacă ai mai mult de trei lucruri de făcut nu trebuie să le faci. Înseamnă că întâi le faci pe cele trei sau aloci mai mult timp pentru acestea… și apoi le face pe celelalte în timpul rămas… cât poți mai bine, dar probabil nu vor ieși perfect.
Tendința de a folosi tot timpul acordat unei activități
Fii foarte atent când stabilești cât timp ai pentru fiecare activitate.
Studiile au arătat că o activitate se întinde pe tot timpul pe care i-l acordăm. Dacă spunem că avem nevoie să lucrăm 3 ore pentru o temă, avem tendința să tot amânăm lucrurile până când suntem pe ultima sută de metri și tot vom lucra sub stres. Adică, deși poate am reuși să rezolvăm tema în 2 ore, dacă am stabilit la început trei ore…. ne vom lungi până folosim în întregime cele trei ore.
Dacă vrei să ai timp să te și relaxezi sau să te distrezi, nu spune că ai toată după amiaza pentru a face temele. Stabilește între ce ore vei lucra la teme și încearcă să nu depășești acest timp. La început poate va fi mai greu, dar mintea ta se va mobiliza mai bine să reușească să rezolve temele în timpul stabilit. Poate nu vei reuși 100%, dar vei constata o îmbunătățire.
Dacă ți se pare prea greu să stabilești acest interval de la început, încearcă să reduci timpul pe care îl petreci acum pentru a studia cu o jumătate de oră. Când ajungi să te încadrezi confortabil în acest timp, încearcă să-l reduci din nou cu o jumătate de oră…
Nu uita… dacă aloci 2 ore pentru a învăța la ceva… mintea ta se va mobiliza doar atât cât e nevoie pentru a finaliza activitatea în 2 ore.
Desigur, trebuie să fim realiști… există activități care necesită mai mult timp și orice am face nu putem reduce mai mult timpul pe care îl alocăm. Știu asta. Odată cu acumularea experienței învățăm să apreciem tot mai bine de cât timp avem nevoie pentru o anumită activitate.
Continuare și lecții despre managementul timpului de învățare
Pentru că acest episod riscă să devină prea lung, vom continua discuția organizării activităților și a gestionării timpului și în episodul următor… poți spune că este un subiect care mă pasionează?
Adevărul este că toată viața am explorat diverse metode de a lucra mai eficient și am studiat multe lucruri în acest sens. Am învățat foarte multe pe propria piele, cum se spune. Și am constatat că, în general, multe lucruri nu se aduc în discuție, cum ar fi că poți greși. Dar a greși e un lucru care se întâmplă în viață, inclusiv în modul în care îți gestionezi timpul.
Important este să afli unde ai greșit, să recunoști că la un moment dat ai luat o decizie care nu a fost cea mai bună, și să mergi mai departe încecând să faci lucrurile cât mai bine.
Puncte de acțiune
Punctul de acțiune pentru acest episod este să faci o listă cu activitățile de învățare care îți aduc cele mai multe beneficii și o listă cu activitățile de învățare care îți aduc cele mai puține beneficii. Apoi încearcă să estimezi cât timp aloci pentru fiecare într-o săptămână. Dar efort?
Până data viitoare, amintește-ți că timpul e o resursă prețioasă și când spui DA la ceva, spui NU la altceva. Eu îți mulțumesc că ai ales să spui DA la a asculta acest episod și sper că ai găsit lucruri de folos în acest timp.
Dacă vrei să îmi sugerezi un subiect pentru un episod viitor poți să îmi scrii pe adresa contact@artadeastudia.ro.