Episodul 2. Cum să nu-ți pui singur piedici când înveți

Spune-le și altora
O zicală atribuită lui Ford spune: „Dacă crezi că poți sau crezi că nu poți, ai dreptate.” Acest lucru este valabil și în cazul credințelor despre ce putem sau nu putem învăța. 
 
Primul lucru pentru a avea succes în învățare este să nu ne punem piedici prin modul în care gândim.
 
Salut! Sunt Anca și în acest episod vom discuta despre modul în care credințele limitative ne împiedică să învățăm și cum să nu ne mai punem singuri piedici în învățare. 

Ascultă episodul

Ți-a trecut vreodată prin minte ideea că nu poți să înveți ceva?… sau că nu ești destul de bun pentru un anumit domeniu?… sau că trebuie să fii geniu sau să ai un anumit talent pentru a avea succes? Toate acestea sunt piedici pe care ni le punem singuri.

Credințele ni le formăm

Când ne naștem nu avem astfel de credințe limitative. În timp, ne formăm tot felul de credințe despre ce putem face și ce nu putem face, pe baza eșecurilor pe care le avem și a ceea ce spun alți despre noi. De foarte multe ori aceste credințe ne limitează, pentru că atunci când credem că nu putem face ceva nici măcar nu încercăm să depășim primele piedici pe care le întâmpinăm.
 
Există o zicală atribuită lui Ford care spune: „Dacă crezi că poți sau crezi că nu poți, ai dreptate.” Adică ceea ce poți și ceea ce nu poți face depind de convingerile pe care le ai.

Un eșec nu reprezintă cine suntem

Din păcate, în urma unor experiențe negative, ajungem, de multe ori să ne formăm credințele limitative despre ceea ce putem face sau învăța. Faptul că la un moment dat avem un eșec sau că avem niște experiențe negative, nu înseamnă că nu avem potențialul de a face anumite lucruri. 
 
De exemplu, un eșec în învățare se poate datora unei multitudini de factori:
  • nu am știut să folosim o metodă eficientă de a învăța
  • nu ne-am gestionat bine timpul
  • nu am avut materiale de studiu potrivite
  • nu am repetat de suficiente ori
  • modul în care ni se predă nu este cel mai potrivit
Un eșec în învățare nu înseamnă că nu ești capabil să înveți.
Să-ți dau un exemplu:
Un băiat de 10-12 ani joacă baschet pe perioada verii cu echipa școlii. În toate meciurile din acea vară nu înscrie nici măcar un punct. Ce ai face dacă ai fi îl locul lui? Ce ai crede despre tine?
 
Ce a făcut el? Deși a fost dezamăgit, și-a dat seama că are mult de recuperat pentru a-i ajunge pe ceilalți băieți din echipă, și a decis să exerseze serios în fiecare zi. A luat pe rând fiecare lucru pe care trebuie să îl cunoască în baschet și a exersat până a învățat să-l execute foarte bine. Timp de 6 – 10 luni a exersat o anumită aruncare, după care a trecut la următorul lucru.
 
Băiatul despre care vorbesc era Kobe Bryant, unul dintre cei mai buni baschetbaliști din NBA. A folosit această mentalitate întreaga viață… pentru că tot timpul vom întâmpina dificultăți. Când la sfârșitul unui sezon a ratat cinci aruncări libere și a pierdut meciul, în loc să se plângă sau să caute un vinovat, a căutat să înțeleagă ce ar trebui să facă pentru a reuși. Și-a dat seama că trebuie să își antreneze picioarele pentru a avea mai multă forță, iar când a venit timpul pentru următorul sezon l-a găsit pregătit.

Ce putem face?

Când îți vine să spui că nu poți învăța ceva, oprește-te. Dacă îți repeți că nu poți învăța nu faci decât să îți întârești această convingere. În schimb, întreabă-te cum poți face să înveți mai ușor acel lucru? 
 
Sunt două lucruri importante aici. 
În primul rând, trebuie să urmărești când îți spui astfel de lucruri care te limitează și să le înlocuiești cu o idee mai pozitivă.
De exemplu, în loc să spui „Nu pot să învăț la matematică.”, spune-ți „Încă nu știu cum să învăț cel mai bine la matematică și e o provocare.”
 
În al doilea rând, caută care sunt cele mai bune modalități de a învăța ceva.
În episoadele viitoare ale acestui podcast îți voi prezenta mai multe metode eficiente de învățare, pe care dacă le vei folosi vei reuși să înveți mai repede și mai ușor. Dar, ca să folosești eficient aceste metode, primul pas este să nu îți mai pui piedici singur prin convingerile pe care le ai și prin dialogul pe care îl ai cu tine însuți.

Importanța convingerilor pe care le avem

Dacă nu îți schimbi modul în care gândești despre ce poți și, mai ales, despre ce nu poți face sau învăța, metodele nu te vor ajuta prea mult. Pentru că, dacă ești convins că nu poți învăța, nu vei depune efortul necesar pentru a învăța să folosești metodele și la primul eșec vei spune că nu sunt eficiente nici aceste metode… și că nu poți să înveți… și vei renunța.

Dintre toate motivele pentru care învățarea este atât de grea:
(1) nu avem metode eficiente pentru că nu ne-a învățat nimeni care sunt acestea
(2) nu suntem motivați și
(3) credem că nu putem să învățăm, adică avem tot felul de credințe limitative despre ce putem învăța,
acesta din urmă este cel mai important.
 
Dacă nu cunoaștem metode de învățare eficiente, putem să le descoperim. Există numeroase studii, cărți și informații despre acestea. Inclusiv acest podcast.
 
Dacă nu suntem motivați, vom învăța cum să descoperim motivația de a învăța.
 
Dar dacă suntem convinși că nu putem, nu vom putea depăși piedicile pe care ni le punem singuri  prin convingerile pe care le avem și pe care repetându-le nu facem decât să le întărim.

Puterea limitativă a credințelor

Un exemplu celebru legat de puterea limitativă a convingerilor este depășirea recordului de viteză pentru alergarea unei mile. 
În 6 Mai 1954, Roger Banister care a fost primul care a parcurs o milă în mai puțin de 4 secunde: 3 minute și 59,4 secunde. Înainte de această realizare lumea credea că organismul uman nu poate rezista la efortul necesar pentru a parcurge o milă în mai puțin de 4 secunde. După ce Roger Banister a depășit acest record, mulți alți atleți au început să depășească această barieră.
 
De ce? Pentru că au văzut cum corpul uman a rezistat la efort. Credința limitativă le-a fost distrusă. 
 
Ce îți spui ție însuți este foarte important!
 
Discursul intern pe care îl avem cu noi înșine este important. Știu că probabil nu te-a învățat nimeni acest lucru. Începe de acum și fii atent la ceea ce îți spui. Când constați că îți spui lucruri negative sau că îți spui că nu poți face ceva, caută să reformulezi acea idee într-un mod mai puțin limitativ.
 
Trebuie să ai răbdare și perseverență. Nu poți dezvăța peste noapte ceva ce ai învățat în mulți ani în care ți-ai spus aceleași lucruri negative. Dar cu cât vei fi mai atent la ceea ce îți spui și vei încerca să reformulezi ideile, cu atât acestea își vor face mai puțin apariția și te vor împiedica mai puțin să înveți și să îți dezvolți potențialul.

Puncte de acțiune

Este momentul să pui în practică aceste idei. Cunoașterea este putere doar dacă o punem în practică. Iată câteva lucruri pe care le poți face pentru a nu-ți mai pune piedici când înveți.
 
(1) Fă o listă cu lucrurile legate de învățare pe care crezi că nu le poți face. E ok dacă îți dai seama de 1-2 lucruri sau dacă lista ajunge la 10. În timp vei învăța să le descoperi mai bine. Și împreună vom căuta cum să le înlocuim cu un discurs care să te ajute.
 
Mie mi-a plăcut să învăț toată viața pentru că mă fascinează să descopăr lucruri noi, idei noi… Dar și eu am credințe limitative: dificultatea de a învăța la chimie, sau că memoria mea nu e bună.
 
Chiar dacă nu am timpul necesar pentru a o testa pe prima, lucrez la a depăși credința că memoria mea nu este bună.
Jim Kwik spune că nu avem o memorie bună sau rea, ci o memorie antrenată sau neantrenată. De fiecare dată când îmi vine să dau vina pe memoria mea slabă, mă opresc și îmi reformulez ideea pentru a spune că mai am de lucru la a-mi antrena memoria.
 
(2) Pentru fiecare credință limitativă pe care ai descoperit-o, formulează o variantă mai pozitivă, care să exprime ideea că nu poți face acel lucru încă… sau chiar opusul acelei idei.
 
De exemplu:
În loc să spui „Am o memorie proastă.” spune „Am o memorie pe care încă nu am antrenat-o destul.” Când vom discuta despre metodele de învățare, vom discuta și despre cum să îți antrenezi memoria.
 
Pentru fiecare limită pe care crezi că o ai, există metode de a o depăși. Trebuie să fii perseverent și să ai răbdare. Dar e mult mai bine decât să trăiești o viață limitată.
 
(3) De fiecare dată când, pe parcursul unei zile, te surprinzi gândind limitativ, înlocuiește credința limitativă cu varianta mai realistă, mai pozitivă.
Dacă e prea mult să ții minte toată lista, începe să exersezi cu o singură credință limitativă pe care ai descoperit-o. Amintește-ți cum Kobe Bryant a exersat luni de zile o singură aruncare. Când constați că prima credință limitativă nu te mai împiedică așa de mult și că opusul ei îți vine în minte mult mai des, treci la eliminarea celei de-a doua credințe.
 
Viața nu e perfectă. Noi nu suntem perfecți. E normal dacă toată viața vom avea de lucru să ne îmbunătățim. Dar cu cât începem mai devreme, cu atât mai multe lucruri vom putea realiza mai bine, mai repede și mai ușor. 
 
Am putea să mai discutăm multe despre rolul pe care îl au convingerile noastre în învățare. Vom mai aborda acest subiect în episoadele viitoare. 
 
Pentru început este important să înțelegi cum îți poți pune singur piedici în învățare, dacă îți spui singur că nu poți învăța ceva sau dacă ai tot felul de convingeri limitative despre tine. 

Puncte de acțiune  

(1) Fă o listă cu lucrurile legate de învățare pe care crezi că nu le poți face. E ok dacă îți dai seama de 1-2 lucruri sau dacă lista ajunge la 10. În timp vei învăța să le descoperi mai bine. Și împreună vom căuta cum să le înlocuim cu un discurs care să te ajute.
 
(2) Pentru fiecare credință limitativă pe care ai descoperit-o, formulează o variantă mai pozitivă, care să exprime ideea că nu poți face acel lucru încă… sau chiar opusul acelei idei.
 
(3) De fiecare dată când, pe parcursul unei zile, te surprinzi gândind limitativ, înlocuiește credința limitativă cu varianta mai realistă, mai pozitivă.
Indiferent ce metode de învățare folosești, chiar și pe cele mai potrivite,
indiferent cât de motivat ești,
dacă crezi că poți sau crezi că nu poți învăța, vei avea dreptate.
 
Până data viitoare… amintește-ți să ai mai multă încredere în tine.
 
Dacă vrei să îmi sugerezi un subiect pentru un episod viitor poți să îmi scrii pe adresa contact@artadeastudia.ro. 

Unde ne mai găsești online: