01Sep 2020 by Anca
Știai că metodele de învățare cel mai des folosite sunt cele mai puțin eficiente? Tu ce metode folosești când înveți? Dacă folosești citirea repetată și sublinirerea sau marcarea textului, te numeri și tu printre majoritatea celor care folosesc metode ineficiente.
Salut! Sunt Anca și în acest episod îți voi spune care sunt cele mai eficiente metode de învățare și cum să le folosești.
Ascultă episodul
După cum spuneam, majoritatea oamenilor folosesc metodele de învățare care sunt cel mai puțin eficiente; în special citirea repetată și sublinierea textului. De ce fac acest lucru? Pe de o parte pentru că nu știu că acestea sunt ineficiente, pe de altă parte, pentru că, de multe ori, nu cunosc metode mai eficiente.
Un al treilea motiv ar fi că aceste metode, în special citirea repetată, le dau falsa impresie că știu. În realitate, dacă îi testezi, îți dai seama că nu au învățat ceea ce au citit. Însă familiarizarea cu un text, îți dă senzația că este ceva ușor și că deja știi ceea ce citești.
Învățarea eficientă
Înainte de a vedea care sunt cele mai eficiente metode să discutăm puțin despre ce înseamnă să înveți eficient.
A învăța eficient înseamnă să înțelegi ceea ce înveți și să reții informațiile pe termen lung. Sunt două componente aici: partea care ține de înțelegere și partea care ține de memorare.
A înțelege înseamnă a crea legături între informațiile noi și cunoștințele pe care le ai deja. Dacă nu poți formula o idee în cuvintele proprii înseamnă că încă nu o înțelegi suficient de bine. De asta, a lua notițe folosind propriile cuvinte este o metodă extrem de eficientă. Ca să poți zice că ai înțeles o idee trebuie să poți să o exprimi atât de simplu încât să o înțeleagă un copil de 5-7 ani.
Partea legată de memorie aduce o oarecare provocare. De ce? Pentru că în mod normal uităm o mare parte a informațiilor noi. Trebuie să folosim metode care împiedică acest proces natural, cum este repetarea spațiată. Adică trebui să repeți la numite intervale de timp ceea ce înveți, pentru a împiedica să se instaleze procesul natural de uitare.
Să vedem acum care sunt cele mai eficiente metode de învățare și cum poți să le folosești?
#1 reactualizarea activă/ auto-testarea
Când studiezi literatura de specialitate despre învățare, întâlnești în mod repetat ideea că cea mai eficientă metodă de învățare este reactualizarea activă. Există și cărți despre acest subiect, printre care una dintre cele mai recomandate este „Make it stick”.
Ce este reactualizarea activă? Simplu spus, reactualizarea activă este când citești un material, după care închizi cartea sau materialul respectiv și încerci să îți amintești ce ai citit. Apoi verifici cât ai reținut și care sunt răspunsurile corecte. Unii recomandă să faci acest lucru de patru ori într-o sesiune de studiu… deci trebuie să îți aloci timp suficient. Se pare că efortul de a-ți aminti și a lega ideile între ele este mult mai eficient pentru învățare, decât simpla lectură.
O altă formă pe care o poate lua reactualizarea activă este testarea. Testele pe care le dăm pentru a ne verifica au două avantaje. Pe de o parte efortul de a ne aminti ceea ce am învățat contribuie la consolidarea cunoștințelor mai mult decât orice altă metodă. Pe de altă parte, testându-ne, verificăm pe bune dacă știm ceea ce trebui să știm sau nu. Când vrem să reușim la un examen sau să fim în stare să folosim niște cunoștințe, nu are rost să ne furăm singuri căciula și să trișăm. E foarte util să știm ce am învățat deja și ce trebuie să mai învățăm.
Un alt mod de a te verifica și de a folosi această metodă, în același timp, este să creezi o listă cu întrebări… poate unele întrebări chiar îți vin la examen… și după ce înveți să încerci să răspunzi la aceste întrebări. La unele vei răspunde mai ușor și mai repede, pentru altele va trebuie să repeți de mai multe ori.
#2 repetarea spațiată
Repetarea spațiată este o metodă care vine să întrerupă procesul natural de uitare. Uitarea a fost subiectul multor ceretări de-a lungul timpului. S-a constat că uităm o mare parte din ceea ce citim sau studiem. Se pare că uităm 50% în prima oră, 70% în 24 de ore și 85% în 48 de ore, adică în două zile.
Pentru a reține ceea ce învățăm pe termen lung trebuie să repetăm sesiunea de învățare la anumite intervale de timp. Aceste intervale pot să fie mai lungi sau mai scurte. Dacă intervalul între sesiunile de învățare este mai scurt, partea bună este că ne mai amintim unele lucruri pe care le-am învățat în sesiunea anterioară. Dacă intervalul este mai lung, este posibil să fi uitat aproape tot ce am învățat. Dar, chiar dacă trebuie să reluăm învățarea de la zero, va fi mult mai ușor decât prima dată când am învățat acel lucru.
Dacă ești în școală și înveți ceva, probabil nu va trece foarte mult timp între sesiunile de învățare. Uneori chiar dacă nu îți programezi aceste sesiuni repetate, vei întâlni ideile la intervale scurte de timp, fie în următoarea lecție, următorul curs, sau în discuțiile cu colegii despre cum au rezolvat temele ori în alte contexte.
Însă, în viața profesională se poate să treacă mult timp de la o sesiune de învățare la alta, mai ales dacă ceea ce înveți ține de un hobby sau o preocupare personală. De exemplu, dacă vrei să înveți un limbaj de programare, poți să ai un program riguros primele trei zile după care intervine o situație la locul de muncă sau în familie, care te forțează să renunți pentru o perioadă. Când revii la învățarea limbajului de programare, ai uitat aproape tot, însă învățarea lucrurilor pe care le-ai știut la un moment dat se va face mult mai ușor și mai rapid. La fel se întâmplă cu studiul unei limbi străine.
Principalul scop când învățăm este să înțelegem și să legăm noile informații de cunoștințele pe care le avem deja. Însă, se întâmplă uneori să avem nevoie să memorăm anumite lucruri care nu au prea mult sens pentru noi la momentul respectiv. De exemplu, tabelul elementelor chimice sau o listă toate componentele celulei… sau alte lucruri pe care trebuie să le memorăm. Există aplicații care te ajută să memorezi și să folosești repetarea spațiată în același timp.
O astfel de aplicație este Anki. În Anki poți crea flashcard-uri, care au pe o față conceptul pe care trebuie să îl înveți și pe cealaltă definiția sau explicația. Cardurile sunt afișate după un anumit algoritm în funcție de cât de bine știi. Vei nota dacă ai știut sau nu și dacă a fost greu sau ușor. Când repeți, cuvintele pe care nu le-ai știut vor apărea mai des în listă, iar cele pe care le-ai știut vor apărea mai rar, la intervale mai lungi de timp.
#3 luarea activă de notițe
Cea de-a treia metodă foarte eficientă de învățare este luarea de notițe… dar secretul este cum iei notițe. Voi aloca un episod întreg luării de notițe pentru că sunt foarte multe de discutat: de la sisteme de luat notițe la instrumentele pe care le folosești – adică iei notițe pe hârtie sau pe computer.
Studiile arată că a lua notițe pe hârtie este mai util din punct de vedere al învățării. Pe de o parte pentru că scriem mai încet pe hârtie decât tastăm, ceea ce îi oferă creierului timp să facă conexiuni între ceea ce notăm și ceea ce știm deja…. pe de altă parte, când scriem pe computer avem tendința să transcriem exact ce spune cineva, ceea ce nu ajută la învățare pentru că nu facem conexiuni. Când scriem de mână scriem mult mai încet și trebuie să reformulăm mai pe scurt o idee, ceea ce ajută la crearea de conexiuni.
O altă discuție pe care o putem avea este legată de luarea notițelor în clasă sau sala de curs și luarea notițelor când citim. Trebuie să recunosc că eu puteam să învăț pentru examene doar dacă luam notițe când citeam. Doar că atunci nu știam să combin diverse metode de învățare și luam notițe foarte detaliate, ceea ce îmi lua extrem de mult timp.
Luarea de notițe când citești mi se pare atât de importantă, încât în ultima perioadă am început să iau notițe când citesc orice carte care nu este literatură. Încă explorez diferite metode și depinde de cât de bine vreau să învăț ceea ce se spune într-o carte. Dacă este ceva ce vreau să aprofundez, citesc întreaga carte, după care revin și iau notițe sau iau notițe după fiecare capitol pe care îl citesc.
Dacă este mai degrabă o carte din care mă informez și sunt idei care îmi plac, subliniez ideile în timp ce citesc și la final revin și notez ideile subliniate… de fapt le copiez dintr-o aplicație în alta de cele mai multe ori, pentru că îmi place să citesc în Kindle pentru desktop și să iau notițe în Evernote.
Puncte de acțiune:
Vom aloca un episod pentru a discuta cum putem combina diverse metode eficiente de învățare pentru a ne ajuta și mai mult. Dar chiar și folosirea unei singure metode pe care o discutăm astăzi poate să îți îmbunătățească foarte mult învățarea.
M-am tot gândit ce puncte de acțiune ar fi potrivite pentru acest episod. Pentru că vreau să intru mai în detaliu în alte episoade în legătură cu fiecare metodă, pentru a discuta și exemplifica cum poate fi aplicată, cred că cel mai mare impact l-ar putea avea următoarele lucruri:
(1) Creează o listă cu 3-5 întrebări legate de ceva ce înveți. După ce citești și iei notițe, încearcă să răspunzi la întrebări fără să te uiți în materialele de studiu. Notează dacă ai știut sau nu, apoi verifică răspunsul. Fă asta de mai multe ori în zile diferite. După două săptămâni compară cât de bine știi subiectul la care ai folosit această metodă și alte subiecte pentru care ai folosit metodele tale obișnuite.
(2) Al doilea punct de acțiune este să încerci să iei notițe folosind cuvintele tale… Știu că e mult mai ușor să folosești exact ce spune profesorul sau cum scrie în carte. Ți se pare că nu ai cum să spui tu mai bine aceea idee. Totuși, încearcă să formulezi cât mai mult în cuvintele tale. Efortul de a crea conexiuni cu ceea ce știi deja se va simți în cât de bine vei învăța pe termen lung.
Puncte de acțiune:
(1) Creează o listă cu 3-5 întrebări legate de ceva ce înveți. După ce citești și iei notițe, încearcă să răspunzi la întrebări fără să te uiți în materialele de studiu. Notează dacă ai știut sau nu, apoi verifică răspunsul. Fă asta de mai multe ori în zile diferite. După două săptămâni compară cât de bine știi subiectul la care ai folosit această metodă și alte subiecte pentru care ai folosit metodele tale obișnuite.
(2) Al doilea punct de acțiune este să încerci să iei notițe folosind cuvintele tale… Știu că e mult mai ușor să folosești exact ce spune profesorul sau cum scrie în carte. Ți se pare că nu ai cum să spui tu mai bine aceea idee. Totuși, încearcă să formulezi cât mai mult în cuvintele tale. Efortul de a crea conexiuni cu ceea ce știi deja se va simți în cât de bine vei învăța pe termen lung.
Până data viitoare… testează una din metodele discutate astăzi.
Poți să îmi scrii cât de bine funcționează sau poți să îmi sugerezi un subiect pentru un episod viitor pe adresa contact@artadeastudia.ro.